Saturday, May 12, 2012

Sambutan Hari Ibu Adalah Haram

Assalamualaikum...

Mungkin ramai dah tau, hukum menyambut hari ibu dalam Islam...
Serius kite baru tau sebenarnya selepas membaca post dr blog ctrahani... terima kasih ct..
sharing is caring kan...hehe :)


pastu terus google blog2 ustaz2...
meh kite kongsikan...



Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day menurut Wikipedia : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”
Maksudnya di sini ialah.. bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.
Manakala masyarakat kita pula umumnya lebih cenderung dengan budaya ikut-ikutan. Sentiasa terpengaruh dan terpedaya dengan budaya orang kafir dan barat. Bila orang kafir sambut hari valentine kita pun nak sambut sama! Bila orang kafir sambut april fool, kita pun ‘fool’ sama kerana sambut hari karut tu! Bila orang kafir sambut hari ibu dan hari bapa kita pun nak buat sama! Sungguhpun perayaan ini murni dari pandangan mata kasar kita. Tapi hakikat agama Islam kita tidak pernah mensyariatkan atau menuntut umat-umatnya agar menghormati dan menyayangi orang tua mereka, suami atau isteri mahupun anak-anak mereka pada hari-hari tertentu sahaja.
Nak tau lebih lanjut boleh la pergi ke sini..
Nasib baik la selama ni cuma wish aje dekat mak...takde lebih2... bila nak bg hadiah pun tak tggu hari ibu...
"mak....org sayang mak tau...selamanya"
Bye bye seindah suria

10 comments:

  1. Persepsi ikutan memang banyak bukan bangsa kita saja. Namun niat/nawaitu dihati kita. Dlm Islam juga niat dan perbuatan diambil kira... oleh itu terpulang pada pendirian masing-masing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...dah x perlu meraikan hanya satu hari tertentu saja... Setiap hari adalah hari kasih sayang

      Delete
  2. bagi sya hari2 pon hari ibu kan...sebab ibu tu sangat istimewa..:).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti la istimewa...cthnya hari2 akk akan call mak tny khabar..:-)

      Delete
  3. umi opal...selamat ari ibu....

    ReplyDelete
  4. tau dh psl ni bila dgr ceramah ustaz azhar idrus.

    ReplyDelete
  5. yang penting kita janganlah menyimpang ke lain...hari ibu adalah hari ibu kita...bukan ibu lain lak...hari-hari adalah hari ibu...

    ReplyDelete
  6. mama pun bg wish dan peluk cium mak je...
    padahal hari2 pun buat..hehe

    ReplyDelete
  7. x pe kot nk wish.. yg penting niat kita kan.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...