Wednesday, July 11, 2012

Khasiat aprikot

Sejak dua menjak ni suka sgt makan buah aprikot kering...kalau boleh satu bekas tu nak abiskan dlm satu hari..tapi memandangkan harganya yang agak boleh tahan..so tahankan aje la hehe... stok buah aprikot dan buah kurma mmg ada je dalam peti ais kat rumah tu..

suka dengan rasanya yang tak manis sgt..

Meh kite kongsikan khasiat buah aprikot ni... bagus tau..

Aprikot sejenis buah yang berwarna kuning yang sama rupanya seperti buah plum atau pic. Ia kaya dengan beta-carotene, sejenis bahan anti pengoksida dalam vitamin A, dan berkalori rendah. 3 biji buah aprikot membekalkan beta-carotene lebih 50 % daripada keperluan harian dan hanya 50 kalori.

Buah aprikot sesuai diamalkan oleh mereka yang sudah atau berhajat untuk berhenti merokok kerana ia berperanan menghilangkan kesan-kesan nikotin, sekaligus mempercepatkan proses pemulihan dan penyembuhan. Kandungan beta-carotene dalam buah aprikot juga membantu menghindarkan pengerasan dalam saluran darah yang menjadi punca penyakit jantung karonari.

Selain daripada itu, aprikot sesuai diamalkan oleh wanita yang baru putus haid kerana buah itu mengandungi boron, yang merangsangkan pengeluaran hormon seks estrogen. Aprikot juga membekalkan garam galian kalium untuk menjaga kesihatan jantung, zat besi untuk menghindarkan keletihan dan jangkitan dan juga silika, sejenis sebatian yang menjamin kesihatan kulit, rambut dan kuku.
Copy dr blog alikhtiyar

Nasib baik tekak terasa nak makan makanan berkhasiat je...kalau mengidam 'benda' lain?... alamat tak dilayan la oleh si suami...

Bye bye seindah suria

33 comments:

  1. dari gambar nampak mcm kismis...thanks for the info. Jarang2 makan apricot ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kismis manis..tp bagus jgk kan..buah prikot ni rasa dia manis2 buah aje..

      kak yus, ambik gmb dr jarak dekat jd nmpk cam kecik aprikot tu..

      Delete
  2. serius tak pernah makan lg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rugi mama..nikmat dunia ni...hehe

      Delete
    2. sal..hadiah sal tu cik abg tak sempat pi post lg..dia busy jek...minggu depan ya..sori lambat

      Delete
    3. eh xpe la mama...tggu tak kluar duit..hihi

      Delete
  3. banyak khasiatnye kan~ tapi kadang2 susah jugak nak carik buah nih.. kalo buah kurma dekat nak bulan pose nih senang lah dah dapat stok.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kurma sepanjang masa ada...tp buah aprikot ni pun kite beli dlm carefour je sis...

      Delete
  4. Sal.....mak mos Ada beli masa balik umrah.....
    Pas ni kak su makan la.....
    Walau belum monopos ....
    Hihihihi
    Take care sal!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huiiisshh bkn utk pmpuan monopos aje la k.su... Mcm buah kurma khasiatnya...:)

      Delete
  5. Selalu nampak kat mydin tapi tak pernah beli.Banyak khasiat rupanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba kakak beli..mesti nak lagi...:-)

      Delete
  6. saya suka betul aprikot ni..banyak jugak khasiat die yer :)

    ReplyDelete
  7. asam ker ni..atau dikeringkan..nampak sedap..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bkn asam...cuma buah tu dikeringkan...:-)

      Delete
  8. adehhh... tak layan dek suami ke? tapi aprikot tu mmg sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu mtk bnda bukan2..xdenya dia nak dptkan... Nasib x penah ngidam..hehe

      Delete
  9. akak pun suka makan aprikot kering ni...memang sedap...

    ReplyDelete
  10. Salam Sis Salmiza,
    nak try la nnt...
    asik kurma kismis je kan..kan..
    hehe~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelazimannya mmg kurma dan kismis je...try yg ni plk...:-)

      Delete
  11. baru tau apa khasiat apricot ni.. :-)

    ReplyDelete
  12. cantik blog ni dgn info yang bermanfaat. saya baru tahu kebagusan aprikot ni apabila makan:-).sebelum ni tahu bahawa Aprikot juga buah yang digunakan secara banyaknya dalam produk nutrimetics.:-)
    boleh like page saya
    Tupperware warna warni(gambar kedai kuning ungu)
    https://www.facebook.com/pages/Tupperware-warna-warni/430886736982281?sk=photos_albums
    tumpang promote admin...
    tq!

    ReplyDelete
  13. https://www.facebook.com/kurma4u

    page di atas ada menjual APRIKOT dan buah2 sunnah yg lain sepanjang tahun

    ReplyDelete
  14. https://www.facebook.com/kurma4u

    page di atas ada menjual APRIKOT dan buah2 sunnah yg lain sepanjang tahun

    ReplyDelete
  15. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser . pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...sebenarnya herba banyak jenis dan gred gred..kami menguna kan kualiti gred gred yg tbaik ssuai dgn rsepi kluarga utk merawat kanser..insya allah
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

    Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

    ReplyDelete
  16. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN Boleh DIUBATI
    : KANSER PARU-PARU
    KANSER USUS BESAR
    KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING
    LEUKIMIA
    KANSER REKTUM/DUBUR
    KANSER TULANG
    KANSER OTAK
    KANSER OVARI
    KANSER HATI
    KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA
    KANSER RAHIM
    KANSER PROSTAT
    KANSER PERUT
    KANSER PANKREAS
    KANSER PITUITARI
    KANSER KELENJAR LIUR
    KANSER VAGINA/FARAJ
    KANSER KULIT
    KANSER MULUT
    KANSER HIDUNG
    KANSER TIROID
    KANSER TEKAK
    KANSER TESTIS
    KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete
  17. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN Boleh DIUBATI
    : KANSER PARU-PARU
    KANSER USUS BESAR
    KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING
    LEUKIMIA
    KANSER REKTUM/DUBUR
    KANSER TULANG
    KANSER OTAK
    KANSER OVARI
    KANSER HATI
    KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA
    KANSER RAHIM
    KANSER PROSTAT
    KANSER PERUT
    KANSER PANKREAS
    KANSER PITUITARI
    KANSER KELENJAR LIUR
    KANSER VAGINA/FARAJ
    KANSER KULIT
    KANSER MULUT
    KANSER HIDUNG
    KANSER TIROID
    KANSER TEKAK
    KANSER TESTIS
    KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete
  18. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN Boleh DIUBATI
    : KANSER PARU-PARU
    KANSER USUS BESAR
    KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING
    LEUKIMIA
    KANSER REKTUM/DUBUR
    KANSER TULANG
    KANSER OTAK
    KANSER OVARI
    KANSER HATI
    KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA
    KANSER RAHIM
    KANSER PROSTAT
    KANSER PERUT
    KANSER PANKREAS
    KANSER PITUITARI
    KANSER KELENJAR LIUR
    KANSER VAGINA/FARAJ
    KANSER KULIT
    KANSER MULUT
    KANSER HIDUNG
    KANSER TIROID
    KANSER TEKAK
    KANSER TESTIS
    KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete
  19. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN Boleh DIUBATI
    : KANSER PARU-PARU
    KANSER USUS BESAR
    KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING
    LEUKIMIA
    KANSER REKTUM/DUBUR
    KANSER TULANG
    KANSER OTAK
    KANSER OVARI
    KANSER HATI
    KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA
    KANSER RAHIM
    KANSER PROSTAT
    KANSER PERUT
    KANSER PANKREAS
    KANSER PITUITARI
    KANSER KELENJAR LIUR
    KANSER VAGINA/FARAJ
    KANSER KULIT
    KANSER MULUT
    KANSER HIDUNG
    KANSER TIROID
    KANSER TEKAK
    KANSER TESTIS
    KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete
  20. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser . pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...sebenarnya herba banyak jenis dan gred gred..kami menguna kan kualiti gred gred yg tbaik ssuai dgn rsepi kluarga utk merawat kanser..insya allah
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh

    Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi untuk berbincang...bgaimna nk brubt..apa plu anda lakukan..pemakanan n mcm2 lg...dan testimoni2 tbaik dri psakit2 sy

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...